Wizyta uczniów Szkoły Podstawowej z Lublina w Muzeum Historycznym Inspektoratu Zamojskiego AK im. Stanisława Prusa „Adama” w Bondyrzu
2025-10-17
Z prawdziwą radością gościliśmy w naszym Muzeum Historycznym Inspektoratu Zamojskiego Armii Krajowej im. Stanisława Prusa „Adama” w Bondyrzu uczniów jednej ze Szkół Podstawowych z Lublina.

To zawsze wyjątkowe chwile, gdy młode pokolenie z tak wielkim zainteresowaniem i szacunkiem pochyla się nad historią walki o wolność Ojczyzny.
Nasze Muzeum – będące własnością Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej Okręg Zamość – prowadzone jest przez pasjonatów i społeczników, którzy z oddaniem pracują na rzecz krzewienia postaw patriotycznych oraz pielęgnowania etosu Armii Krajowej. Cieszy nas, że to miejsce staje się ważnym punktem na mapie edukacyjnych i patriotycznych podróży po Roztoczu.
Podczas wizyty uczniowie mieli okazję poznać niezwykle bogate zbiory prezentowane w głównym budynku na wystawie „Niezłomni Zamojszczyzny – walka zbrojna o niepodległość w latach 1939–1953”. Młodzi zwiedzający zobaczyli m.in. broń białą i palną, elementy uzbrojenia artyleryjskiego, mundury, sprzęty liturgiczne, a także cenne archiwalia – blisko 800 fotografii i dokumentów, które w przejmujący sposób opowiadają historię bohaterów Zamojszczyzny.
Drugą część ekspozycji – wystawę „Skarby Roztocza” – stanowi około 12 tysięcy eksponatów: zabytków archeologicznych, geologicznych i paleontologicznych pochodzących z bogatej kolekcji założyciela Muzeum, śp. Jana Sitka.

Wycieczkę z pasją i ogromną wiedzą poprowadził społeczny Kustosz Muzeum – Pan Edmund Sitek, syn założyciela. Serdecznie dziękujemy Panu Kustoszowi za jego zaangażowanie, opiekę nad zbiorami oraz nieustanne działania na rzecz zachowania pamięci o żołnierzach Armii Krajowej i historii naszego regionu.
Zapraszamy wszystkich – grupy szkolne, rodziny i turystów – do bezpłatnego zwiedzania naszego Muzeum.
Niech wizyta w Bondyrzu stanie się dla każdego lekcją historii, patriotyzmu i refleksji nad ceną wolności.
Więcej informacji o naszej ofercie: